Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Coraz wyższe natężenie ruchu na drogach krajowych w rejonie Bochni i Brzeska. Korki będą wkrótce codziennością?

Paweł Michalczyk
Paweł Michalczyk
Planowana niegdyś obwodnica Łapczycy nie powstała, czego negatywne efekty widać coraz bardziej (zdjęcie z grudnia 2021)
Planowana niegdyś obwodnica Łapczycy nie powstała, czego negatywne efekty widać coraz bardziej (zdjęcie z grudnia 2021) Paweł Michalczyk
Drogami w rejonie Krakowa, Bochni i Brzeska porusza się coraz więcej samochodów - wynika z badań, przeprowadzonych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Szansą na poprawę losu kierowców jest budowa trzeciego pasa na autostradzie, w także nowe inwestycje na drogach krajowych. W powiecie brzeskim mocno wyczekiwana jest sądeczanka, a w powiecie bocheńskim - kolejne etapy łącznika autostradowego.

FLESZ - Czy Polska jest krajem do rodzenia dzieci?

od 16 lat

Największy wzrost liczby samochodów w stosunku do 2015 roku widoczny jest na autostradzie A4 w rejonie Krakowa. Wzrost o 145 procent zanotowano między węzłami Bieżanów (A4) i Kraków Przewóz (S7). Jeździ tam średnio 51 641 pojazdów na dobę. Następnym rekordzistą wzrostu jest odcinek A4 pomiędzy węzłami Wielicka i Bieżanów, gdzie ruch wzrósł o 100 proc. i wynosi 77 410 pojazdów na dobę. Rekordzistą pod względem ilości pojazdów na dobę jest odcinek A4 od węzła Kraków Południe do węzła Kraków Łagiewniki: 84 876 pojazdów (wzrost o 60 proc.).

- W godzinach porannego i popołudniowego szczytu komunikacyjnego na południowej obwodnicy Krakowa A4 tworzą się zatory. Często stoi się od węzła Kraków Południe do Bielan. To właśnie na całym tym odcinku średni ruch pojazdów na dobę przekracza 80 tys. pojazdów. Nie ma takiego odcinka na południowej obwodnicy Krakowa A4, gdzie ruch spadłby poniżej 70 tys. pojazdów - mówi Iwona Mikrut z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Również jadąc od Krakowa w stronę Tarnowa widać wyraźnie, że ruch na wybudowanej dekadę temu trasie w ostatnich latach bardzo się nasilił. Odcinek A4 od Targowiska do Bochni pokonuje dziennie 46 050 pojazdów (wzrost o 50 proc. w stosunku do danych z poprzedniego liczenie pojazdów w 2015 r.), a od Bochni do Brzeska - 43 463 samochody, co stanowi wzrost o 63 proc.

Nieco mniej, bo o 33 proc. wzrosło natężenie ruchu na odcinku Brzesko-Tarnów Mościce i wynosi obecnie 31 368 pojazdów na dobę, ale za to na autostradowej obwodnicy Tarnowa odnotowano przyrost aż o 74 proc. Według najnowszych pomiarów drogą przejeżdża 31 444 pojazdów na dobę, podczas gdy w 2015 r. doliczono się ich tylko 18 041.

- Wyniki badań pokazują dobitnie, że ogłoszona przez premiera i ministra infrastruktury decyzja o budowie dodatkowych trzecich pasów na autostradzie A4 do Tarnowa jest w pełni uzasadniona. Przy tak szybko rosnącym natężeniu ruchu na tej drodze, takie działania pozwolą na zwiększenie przepustowości ruchu i zapobiegną tworzeniu się ewentualnych zatorów - mówi Iwona Mikrut.

Duże wzrosty natężenia ruchu na DK94 i DK75

Wysokie natężenie ruchu widać też na drogach krajowych nr 94 i 75. Odcinek DK94 na odcinku Targowisko-Łapczyca przemierza na dobę 11 500 samochodów (wzrost ruchu o 22 proc. w stosunku do 2015). O 41 proc. wzrosło natężenie ruchu między Łapczycą a wjazdem do Bochni na ul. Brodzińskiego (17 146 pojazdów na dobę), a odcinek obwodnicy miasta od ul. Brodzińskiego do Wiśnickiej pokonuje 7909 pojazdów na dobę (nie było tam pomiaru w 2015 r.). Kolejny odcinek od ul. Wiśnickiej do ul. Brzeskiej to wzrost ruchu o 43 proc. (7 263 pojazdów na dobę).

Między Bochnią a Brzeskiem ruch zwiększył się o 40 proc. (do 10 352 pojazdów). Odcinek brzeskiej obwodnicy do ul. Mickiewicza pokonuje w ciągu doby 22 979 (wzrost o 28 proc.), a między ulicami Mickiewicza i Solskiego - 11 982 (wzrost o 12 proc.). Odcinek od Brzeska do Wojnicza to wzrost o 22 proc. (do 12 363 pojazdów).

Ogromny ruch panuje również na drodze krajowej nr 75 w kierunku Nowego Sącza. Odcinek DK75 od węzła Brzesko do ul. Kościuszki przemierza średnio 20 400 pojazdów na dobę (w 2015 roku nie było pomiaru), a odcinek od ul. Popiełuszki do Tymowej - 12 724 (o 21 proc. więcej). Na odcinku Tymowa-Jurków dobowe natężenie sięga 12 063 pojazdów (wzrost o 43 proc.), a na południe od Jurkowa - 14 523 (31 proc. wzrostu).

W powiecie brzeskim sytuację w obrębie miasta rozładuje drugi etap łącznika (3 km), który wyprowadzi ruch od węzła A4 w rejon przy granicy z Okocimiem. Droga ma być gotowa w sierpniu 2024. Na drogę ekspresową aż do Nowego Sącza przyjdzie jednak poczekać jeszcze wiele lat (trwa opracowywanie decyzji środowiskowej).

W Bochni w sferze planów są ciągle dalsze etapy łącznika autostradowego: od I etapu na ul. Krzeczowskiej w stronę DK94 (ogłoszono przetarg na dokumentację, podano protokół z otwarcia ofert) i od węzła Bochnia w stronę Proszówek (wybrano wykonawcę dokumentacji).

Masz informacje? Nasza Redakcja czeka na #SYGNAŁ

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na bochnia.naszemiasto.pl Nasze Miasto