Powiat brzeski: w Szczurowej rosną mądre dzieci

Małgorzata Więcek-Cebula
W projekcie uczestniczą uczniowie drugiej klasy
W projekcie uczestniczą uczniowie drugiej klasy M.Wiecek-Cebula
Szkoła Podstawowa w Szczurowej objęta jest programem „Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy”, którego twórcą jest amerykański psycholog Howard Gardner.

W odniesieniu do dzieci wyróżnia i opisuje 8 inteligencji : językową, matematyczno-logiczną, wizualno-przestrzenną, muzyczną, przyrodniczą, ruchową, interpersonalną, intrapersonalną.
- Wykorzystanie w praktyce teorii Gardnera zapewni uczniom doświadczenia edukacyjne i społeczne na miarę ich zainteresowań, uzdolnień, możliwości i potrzeb. W tej sytuacji zadaniem nauczyciela staje się edukowanie na tyle elastyczne, by dostosować je do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów – zapewnia Beata Marzec z UG w Szczurowej.

Realizację tej idei w szkole wsparło Ministerstwo Edukacji Narodowej i dotacja z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Osiągnięcie założeń umożliwił cykl 50 dodatkowych zajęć i zakup pomocy dydaktycznych.

Programem objęci są najmłodsi uczniowie Szkoły Podstawowej w Szczurowej. W grudniu ubiegłego roku zakończył się pierwszy etap, który realizowany był przez uczniów klasy drugiej pod kierunkiem wychowawczyni Elżbiety Grzesik.

„Krok po kroku poznajemy otaczający nas śwat” to hasło przewodnie serii lekcji. Dzieci biorące udział w projekcie wzbogaciły wiedzę przyrodniczą, miały okazje poznać i zrozumieć otaczający je świat po przez: udział w wycieczkach, kontakt z pszczelarzem i pszczołami, pracownikami odwiedzanych placówek. Dzieci były na łące i w lesie i przez łupę obserwowały, opisywały rośliny i zwierzęta tam mieszkające. Zwiedzając park ruchomych dinozaurów, biorąc udział w lekcji muzealnej dzieci zdobyły wiedze w zakresie dziejów ziemi i życia największych gadów w historii naszej planety.

W Inwałdzie dzieci zobaczyły miniaturowe budowle przedstawiające „cuda” architektury światowej i krajowej oraz poznały historie tych miejsc.
Podczas pobytu w piekarni poznały pracę piekarza, rodzaje zbóż i maki, poznały technologie wyrobu chleba i bułek. Miały również okazję samodzielnie wykonać bułki, rogale z wcześniej przygotowanego ciasta.

Będąc na poczcie dowiedziały jak dawniej i jak dziś wygląda praca pocztowca, jaką drogę pokonuje przesyłka, co można kupić na poczcie, co można załatwić.
Udział w projekcie przyczynił się również do zwiększenia u dzieci poczucia własnej wartości, wiary w sukces i pozytywnej samooceny. Dzieci stały się otwarte, twórcze bardziej zaangażowane w każdą działalność. Praca na zajęciach opierała się na wspólnym działaniu, na uczestnictwie dzieci we wspólnej aktywności.
Dzięki realizacji projektu rodzice wzbogacili wiedze o istocie wielokierunkowego rozwoju zdolności człowieka, o „mocnych” i „słabych” stronach własnego dziecka. Otrzymali informacje o tym jak zdolności odkrywać, wspierać, rozwijać.

Praca dzieci była prezentowana na bieżąco poprzez wystawy prac plastycznych i technicznych oraz wystawy zdjęć przedstawiających dzieci na wycieczkach oraz zajęciach realizowanych w poszczególnych ośrodkach zainteresowań w ramach Projektu. Efekt pracy uczniów został zaprezentowany na forum szkoły inscenizacją „Dziewczynka z zapałkami”.

W uroczystości uczestniczyła dyrekcja, przedstawiciele władz lokalnych, nauczyciele, rodzice oraz uczniowie. Goście obejrzeli też wystawę prac wykonanych podczas trwania projektu. W styczniu drugoklasiści wystąpili z przedstawieniem dla swoich babć i dziadków na Dniu Seniora w Górce i Szczurowej.
Od stycznia projekt według idei amerykańskiego psychologa obejmuje pierwszoklasistów. Trzeci i ostatni etap rozpocznie się we wrześniu tego roku.

Czy biały chleb jest zdrowy?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie