Przestępstwo oszustwa przez telefon i nowe metody wyłudzania pieniędzy od pokrzywdzonych

Materiał informacyjny Stowarzyszenia Sursum Corda

Przestępstwa telefoniczne „na wnuczka” i „na policjanta” oraz podobne, dokonywane są na ustalonym przez oszustów obszarze/terenie. Co zrobić, aby nie zostać pokrzywdzonym? Trzeba uważać na oszustów nawiązujących kontakt telefonicznie. Zazwyczaj nie zdarzają się sytuacje, że nasi bliscy mogą potrzebować natychmiast dużej gotówki. Żadne organy państwowe, np. Policja, Sądy, szpitale oraz wszelkie inne instytucje nie żądają natychmiastowej zapłaty pieniędzy. Nie należy również przekazywać pieniędzy osobom podstawionym obcym, tj. przysłanym przez „wnuczka” bądź osobom podającym się za funkcjonariuszy organów ścigania. Policja nigdy nie poprosi o użyczenie pieniędzy, jak również nie będzie wydawać poleceń przez telefon. Nie dajmy się oszukać osobom podającym się za krewnych, które próbują wyłudzić środki finansowe, wskazując na natychmiastową konieczność uiszczenia jakiejś kwoty. Po odebraniu telefonu od „wnuczka” z prośbą o pomoc finansową, warto skontaktować się z innymi członkami rodziny, których naprawdę znamy i potwierdzić prawdziwość takiej informacji. Zdarza się, że oszuści podszywają się pod przedstawicieli banku i nawet dzwonią z numeru telefonu, który jest numerem naszego banku. Należy pamiętać, że pracownicy banku nie kontaktują się z klientami prosząc o podanie loginów, haseł, czy instalację dodatkowej aplikacji.

Jeśli staliśmy się ofiarą oszustów, musimy pamiętać o tym, aby natychmiast zgłosić przestępstwo na Policji. Następnie warto zawiadomić rodzinę lub bank, aby ochronić pozostałe oszczędności. Znane są bowiem przypadki, kiedy ofiary naprowadziły przestępców na dalsze składniki majątkowe np. podając hasła i loginy do kont bankowych lub udostępniając nr PIN do karty bankomatowej osobom, które były podstawione. Należy też wiedzieć, że wszelkie dane przekazane przestępcom mogą posłużyć do dalszych czynów niedozwolonych np. podanie informacji o koleżance samotnie mieszkającej w pobliżu, rodzinie przebywającej na wczasach, bądź zakupie przez syna nowego samochodu.

Sprawcy działają w krótkich odstępach czasowych, a wiadomości o pojawieniu się na danym terenie tego rodzaju czynów niedozwolonych, mogą doprowadzić do wcześniejszego ujęcia winnych. Możliwe, że my sami, będąc pokrzywdzonymi, poprzez zgłoszenie na Policji popełnienia przestępstwa, przekażemy dane, które przyczynią się do zapobiegnięcia popełnienia kolejnego oszustwa. Nie ma więc nic gorszego od milczenia. W takim przypadku osoby łamiące prawo zawsze pozostaną bezkarne.

Bezpośrednio po przestępstwie warto również spisać wszystkie okoliczności, które mu towarzyszyły, to co zapamiętaliśmy, ponieważ potem możemy mieć problem z odtworzeniem tych szczegółów przez stres i emocje. W szczególności należy zachować aparat telefoniczny, zapisać numer, z którego dzwoniono oraz przekazać go Policji. Problem przestępstw telefonicznych wiąże się z niezwykle trudnym i bardzo skomplikowanym postępowaniem wyjaśniającym. Wszystkie informacje wymienione powyżej mogą pomóc organom ścigania w ich wykryciu i identyfikacji.

Lokalizacje Punktów Nieodpłatnej Pomocy Prawnej i Poradnictwa Obywatelskiego w Powiecie Brzeskim:

I. Punkty nieodpłatnej pomocy prawnej prowadzone przez Stowarzyszenie Sursum Corda:

  • BORZĘCIN (budynek Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, Bodzęcin 563a) – wtorek w godz.
  • 7.30 – 11.30, oraz co czwarty piątek (tj. 16 września, 14 października, 9 grudnia) w godz. 7.30 - 11.30;
  • SZCZUROWA (budynek Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, ul. Rynek 3) – poniedziałek w godz.
  • 7.30 – 11.30 oraz co czwarty piątek (tj. 23 września, 21 października, 18 listopada, 16 grudnia) w godz. 7.30 – 11.30;
  • WOLA DĘBIŃSKA (budynek Urzędu Gminy, Wola Dębińska 240) – środa w godz. 11.30 – 15.30
  • oraz co czwarty piątek (tj. 30 września, 28 października, 25 listopada, 23 grudnia) w godz. 7.30 – 11.30;
  • GNOJNIK (budynek Urzędu Gminy, Gnojnik 363) – czwartek w godz. 11.30 – 15.30 oraz co czwarty piątek (tj. 7 października, 4 listopada, 2 i 30 grudnia) w godz. 11.30 – 15.30.

II. Punkty nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego prowadzone przez Stowarzyszenie Sursum Corda:

  • BORZĘCIN (budynek Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, Bodzęcin 563a) – czwartek
  • w godz. 7.30 – 11.30 oraz co czwarty piątek (tj. 30 września, 28 października, 25 listopada, 23 grudnia) w godz. 7.30 - 11.30;
  • SZCZUROWA (budynek Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, ul. Rynek 3) – środa w godz.
  • 7.30 – 11.30 oraz co czwarty piątek (tj. 7 października, 4 listopada, 2 i 30 grudnia) w godz. 7.30 – 11.30;
  • WOLA DĘBIŃSKA (budynek Urzędu Gminy, Wola Dębińska 240) – poniedziałek w godz. 8.00 – 12.00 oraz co czwarty piątek (tj. 16 września, 14 października, 9 grudnia) w godz. 7.30 – 11.30;
  • GNOJNIK (budynek Urzędu Gminy, Gnojnik 363) – wtorek w godz. 11.30 – 15.30 oraz co czwarty piątek (tj. 23 września, 21 października, 18 listopada, 16 grudnia) w godz. 11.30 – 15.30.

III. Pozostałe punkty nieodpłatnej pomocy prawnej:

  • BRZESKO (budynek Starostwa Powiatowego, ul. Głowackiego 51) - poniedziałek – środa 7:30 – 11:30, czwartek-piątek 11:30 – 15:30.
  • CZCHÓW (budynek Urzędu Miejskiego, Rynek 12) - wtorek, czwartek w godzinach od 7:30 do 11:30, co drugi piątek (tj. 16 i 30 września, 14 i 28 października, 25 listopada, 9 i 23 grudnia) w godzinach od 7:30 do 11:30.
  • IWKOWA (budynek Urzędu Gminy, Iwkowa 468) – poniedziałek 13:00 – 17:00, środa 7:45- 11:45, co drugi piątek (tj. 23 września, 7 i 21 października, 4 i 18 listopada, 2, 16 i 30 grudnia) w godzinach 7:45 – 11:45.

Harmonogram pracy punktów na terenie Powiatu Brzeskiego dostępny również na stronie: https://www.powiatbrzeski.pl/artykul/167,nieodplatna-pomoc-prawna

Kto może skorzystać z systemu nieodpłatnych świadczeń

Z nieodpłatnej pomocy skorzystać może każda osoba fizyczna, po podpisaniu w puncie pomocy oświadczenia, że nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej.

Z nieodpłatnych świadczeń mogą korzystać także osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, po złożeniu dodatkowego oświadczenia o niezatrudnianiu innych osób w ciągu ostatniego roku.

Kobiecie, która jest w ciąży udzielanie pomocy prawnej odbywa się poza kolejnością

Rejestracja na wizyty

W celu uzyskania pomocy należy dokonać wcześniejszej rejestracji.

Rejestracja na wizyty odbywa się pod numerem telefonu: 14 300 02 78, od poniedziałku do piątku od 7:30 do 15:30.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na brzesko.naszemiasto.pl Nasze Miasto