Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Coraz więcej Małopolskich Linii Dowozowych w aglomeracji krakowskiej. W ciągu roku przewiozły 2 mln pasażerów

oprac. Barbara Ciryt
Prezentacja nowego autobusu Małopolskich Linii Dowozowych na dworcu w Myślenicach
Prezentacja nowego autobusu Małopolskich Linii Dowozowych na dworcu w Myślenicach Biuro Prasowe UMWM
Małopolskie Linie Dowozowe rozwijają się nieustająco. Zaplanowano, że w 2024 roku w Małopolsce zostanie uruchomionych aż 50 linii użyteczności publicznej, za rekordową kwotę dofinansowania ponad 44 mln zł. To za sprawą ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych. W minionym 2023 roku uruchomiono 39 linii.

Nowy autobus na dworcu w Myślenicach

W Myślenicach podczas konferencji prasowej wicemarszałek Łukasz Smółka, radny województwa Robert Bylica i burmistrz Myślenic Jarosław Szlachetka przedstawiali działalność i rozwój Małopolskich Linii Dowozowych funkcjonujących w aglomeracji krakowskiej. Podczas wydarzenia na dworcu w Myślenicach Krystian Zieliński, zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury Drogowej i Transportu UMWM oraz Peter Jančovič. pełnomocnik Zarządu Koleje Małopolskie zaprezentowali nowy autobus hybrydowy Małopolskich Kolei Dowozowych.

- Stawiamy na rozwój zintegrowanego transportu zbiorowego i cieszę, że w Myślenicach możemy zaprezentować nowy autobus Małopolskich Linii Dowozowych. Obecnie z Myślenic można dojechać naszymi autobusami do Krakowa, Wieliczki, Mszany. To efekt dobrej współpracy Samorządu Województwa Małopolskiego z gminą Myślenice. Wsłuchujemy się też w głosy mieszkańców i motywuje nas to do działania. Ważna jest też współpraca z prywatnymi przewoźnikami - bez nich nie mógłby być realizowany transport na najwyższym poziomie. Mieszkańcy Myślenic mogą też korzystać z biletu zintegrowanego i swobodnie podróżować po całej Małopolsce. Mam też dobrą informację dla uczniów, ponieważ od pierwszego dnia ferii mogą za złotówkę jeździć po naszym regionie - mówi wicemarszałek Łukasz Smółka.

Z roku na roku więcej linii, więcej kursów

Dofinansowania nowych linii umożliwia ustawa o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych, która weszła w życie w 2019 roku. Dzięki temu województwo z roku na rok uruchamia większą liczbę linii dowozowych. W 2023 roku uruchomiono 39 linii dofinansowanych z tego funduszu, pieniędzy dołożyły do tego ze swoich budżetów województw i samorządy lokalne. Dzięki temu rocznie liniami dowozowymi podróżuje rocznie ponad 2 mln pasażerów. W 2024 roku planowane jest uruchomienie w Małopolsce 50 linii użyteczności publicznej, za ponad 44 mln zł.

Od 2023 roku operatorem wszystkich linii uruchamianych przez województwo jest spółka Koleje Małopolskie. Rozwija siatkę połączeń w ramach Małopolskich Linii Dowozowych (MLD), buduje w ten sposób spójny system transportu publicznego na terenie województwa. Na koniec 2023 roku na trasy Małopolskich Linii Dowozowych wyruszyło 7 nowych autobusów hybrydowych. Zakupione zostały w ramach Małopolskiej Tarczy Humanitarnej. Wartość tego projektu to ponad 11,5 mln zł, z czego 9,5 mln zł to dofinansowanie z Funduszy Europejskich.

Nowe pojazdy na trzech liniach:

  • 3 pojazdy: Olkusz – Krzeszowice, Olkusz – Trzyciąż – Kraków i Olkusz – Sułoszowa – Kraków,
  • 3 pojazdy: Proszowice – Niepołomice – Podłęże – Chobot,
  • 1 pojazd: Myślenice – Kraków.

Nowe autobusy hybrydowe poszerzają ofertę, podnoszą standard podróży i sprawiają, że transport jest bardziej ekologiczny. Ich nowoczesne rozwiązania zapewniają wygodę pasażerom, zmniejszają emisję, przyczyniając się do ochrony środowiska.
Małopolskie Linie Dowozowe w aglomeracji krakowskiej

W 2024 roku na terenie aglomeracji będzie funkcjonowało 17 linii użyteczności publicznej:

  1. Myślenice – Kraków (A1)
  2. Olkusz – Trzyciąż – Kraków (A12)
  3. Olkusz – Sułoszowa – Kraków (A13)
  4. Spytkowice – Czernichów – Kraków (A14)
  5. Baczyn – Liszki – Piekary – Kraków (A44)
  6. Olkusz – Krzeszowice (A10)
  7. Myślenice – Świątniki Górne – Wieliczka (A2)
  8. Wieliczka – Dobranowice – Gdów – Łapanów (A6)
  9. Dobczyce – Raciborsko – Wieliczka (A8)
  10. Limanowa – Dobra – Wiśniowa – Wieliczka (A9)
  11. Myślenice – Borzęta – Wieliczka (A16)
  12. Szczyrzyc – Raciechowice – Wieliczka (A17)
  13. Siedlec – Książnice – Wieliczka (A18)
  14. Proszowice – Niepołomice - Podłęże (A7)
  15. Proszowice – Niepołomice – Chobot (A37)
  16. Kalwaria Zebrzydowska – Skawina (A43)
  17. Kraków (Czyżyny) - Igołomia - Nowe Brzesko - Proszowice (A50) – planowane uruchomienie marzec/kwiecień 2024.

Pasażerowie linii A1 z Myślenic do Krakowa od stycznia korzystają z nowoczesnego autobusu hybrydowego, a w najbliższych dniach na linię skierowany zostanie wysokopojemny autobus przegubowy. Natomiast dzięki wprowadzeniu biletu zintegrowanego mieszkańcy gminy Myślenice mogą na jednym bilecie dojechać do Krakowa, a następnie przesiąść się na komunikację miejską i kontynuować podróż bez potrzeby zakupu dodatkowych biletów. Cena biletu zintegrowanego (miesięczny) w IV strefie wynosi 295 zł, obowiązują w nim wszystkie ulgi ustawowe.

Wieliczka największym węzłem przesiadkowym

Największym węzłem przesiadkowym jest stacja kolejowa w Wieliczce. Kursuje tu 7 linii autobusowych: z Myślenic (2 linie przez Świątniki oraz Borzęta), Dobczyc, Łapanowa, Limanowej, Szczyrzyca oraz Siedlca. Dzięki ofercie biletu metropolitarnego pasażerowie z Wieliczki mogą kontynuować podróż pociągiem bez potrzeby zakupu dodatkowego biletu. Natomiast do krakowskiego Małopolskiego Dworca Autobusowego MDA dowożeni są pasażerowie z Olkusza (przez Trzyciąż oraz Sułoszową), Myślenic, Spytkowic oraz Baczyna. Już w 2019 roku uruchomiono pierwszą wojewódzką linię dowozową do stacji kolejowej, a była to linia Olkusz – Krzeszowice.

Dzięki Małopolskim Liniom Dowozowym od roku 2022 mieszkańcy Proszowic dowożeni są do stacji kolejowej w Podłężu, a obecnie w powiecie proszowickim funkcjonują już dwie linie Proszowice – Niepołomice - Podłęże oraz Proszowice – Niepołomice - Podłęże – Chobot. Już od kwietnia 2024 roku jest zaplanowane uruchomienie linii Proszowice – Kraków (Czyżyny). Nowe jest też połączenie z Kalwarii Zebrzydowskiej do stacji kolejowej w Skawinie.

Na ferie małopolski bilet za złotówkę

Zachętą do korzystania z transportu kolejowego i promocją kolei jako ekologiczny środek transportu wśród dzieci i młodzieży jest decyzja Zarząd Województwa Małopolskiego o wprowadzeniu „Małopolskiego biletu na ferie”. Ma obowiązywać w pociągach organizowanych przez Województwo Małopolskie w czasie małopolskich ferii zimowych, czyli od 10 lutego do 25 lutego 2024 r.
Można skorzystać z nieograniczonej liczby przejazdów wszystkimi pociągami przewoźników kolejowych świadczących usługi na terenie Małopolski. Bilety są honorowane w pociągach uruchamianych przez: Koleje Małopolskie, POLREGIO oraz w pociągach osobowych uruchamianych przez spółkę Koleje Śląskie na odcinku Katowice – Kraków oraz Katowice – Zakopane.

Bilety są honorowane również w przypadku przejazdów autobusami uruchamianymi w ramach „Małopolskich Linii Dowozowych”. Opłata za bilet jest niezależna od odległości przewozu i wynosi 1 zł. Do skorzystania z tej możliwości są uprawnione dzieci i młodzież szkolna – na podstawie ważnego dokumentu uprawniającego do ulgowego przejazdu.

Bilety metropolitarny i zintegrowane

Oferta okresowych biletów metropolitalnych i małopolskich biletów zintegrowanych polega na wzajemnym honorowaniu ww. biletów zakupionych w systemie Małopolska Karta Aglomeracyjna – także w aplikacji iMKA oraz za pośrednictwem kanałów sprzedaży Komunikacji Miejskiej w Krakowie. Nową ofertą biletową został objęty cały obszar, na którym wykonywane są przewozy organizowane przez miasto Kraków oraz województwo małopolskie, a także wybrane gminy organizujące gminne linie autobusowe.

Bilety te uprawniają do nieograniczonej liczby przejazdów, w wyznaczonej strefie, rozkładowymi pociągami organizowanymi przez województwo. Zapewnia też swobodne korzystanie ze wszystkich połączeń tramwajowych i autobusowych organizowanych przez miasto Kraków w ramach systemu komunikacji miejskiej w Krakowie oraz połączeń autobusowych organizowanych przez województwo małopolskie (MLD) i gminy Wieliczka (system Wielickiej Komunikacji Miejskiej), Michałowice, Niepołomice, Skawina, Wielka Wieś i Zielonki.

Ekobudownictwo wywinduje ceny mieszkań?

emisja bez ograniczeń wiekowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na brzesko.naszemiasto.pl Nasze Miasto